Moneymonday; de financien van... V

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - augustus 28, 2017

Even voorstellen....
Ons gezin bestaat uit man M 50, vrouw V 52, zoon (bijna) 18 en dochter 15 jaar oud en onze Golden Retriever van 9 jaar.
Hoeveel uur per week werken jullie?
M. werkt fulltime als maintenance engineer in de chemie. V heeft een uitkering.

Gezamenlijk inkomen begroot

        4.550,00
Pensioenuitkering V

               194,00
Kinderbijslag omgerekend per maand

                95,52
Inkomsten van certificaten omger.p.m.

              105,00
Totaal inkomen

            4.947,52



Hypotheek

        558,58
Zonnepanelen

          62,62
Premie spaarzeker

        206,86
Levensverz. M.

            6,62
Levensverz. G.

            7,70
Naar reserveringsrekening

        500,79
Boodschappen

        400,00
Benzine

        120,00
Uitjes

        250,00
Totaal:

     2.113,17



Jaarlijkse kosten:  (6.156,56 )
Begrafenisverzekering 142,76 (jan)
Belasting gemeente 1030,00 (maart)
Belasting auto 588,00 (jan)  
Eigen risico 385,00 (juni)
Ziektekosten 2727,00 (december)
Water 89,60 x 3 = 268,80 (jan,mei, sept)
Schoolgeld 400, boeken 300, kapper 500
Hond 200
Jaarlijkse extra inkomsten:  (6.200)


Vakantiegeld 2x, winstuitkering,
Resultaat afhankelijke beloning

   
Totaal over

     2.835,14



Kinderen


Zakgeld dochter

          25,00
Kleedgeld dochter

          50,00



Sparen


Weekendje weg met vrienden

          25,00
Spaar dochter

          50,00
Buffer

        2.685,00



RESERVERINGSREKENING





Verzekeringen

101,89
Energie

        99,00
Ziggo

          60,00
Tel.abo 3x

45,00
PC

          13,00
Bankkosten

            5,70
Vakbond abo

          16,20
Sportver./Zanglessen/Muziekver.

160,00



TOTAAL

        500,79





Zijn jullie tevreden met de verhouding tussen de inkomsten en uitgaven? 
Ja, wij zijn meer dan tevreden. De maandinkomen van mijn man fluctueren omdat hij ook oproepdiensten heeft. Deze diensten worden extra betaald. Daarnaast ook in vrije dagen.De grote maandelijkse uitgaven hebben wij op jaarlijks gezet. De kosten hiervan vallen weg tegen de extra jaarlijkse inkomsten.
Wij hebben certificaten als buffer voor een bedrag van ruim 22.000 euro. Hier willen wij als het niet hoeft nooit aankomen. Er zit een rente op van 6%. De rente-uitkering is per kwartaal een bedrag van 315 euro. Waar ik wel naar moet gaan kijken zijn mijn verzekeringen. Die zijn vorige maand gestegen. Misschien is een overstap gunstig.
Hoe beheer je de financiën?
Ik heb een excel programma zelf gemaakt. Daarin staan alle kosten voor de komende paar jaar. Zo kan ik vaker spelen met de bedragen nadat wij weer een aflossing hebben gedaan. In excel kleur ik de bedragen die afgeschreven zijn rood. Zo weet ik wat nog moet komen in die betreffende maand.

Hebben jullie de afgelopen tijd grote financiële wijzigingen doorgemaakt?
Wij hebben een aantal spaarrekeningen waarover wij vermogensbelasting moesten betalen, afgelost op de hypotheek. Dit hebben wij om geen boete te moeten betalen verspreid over 3 kalenderjaren. Onze hypotheekrente is hierdoor gezakt van 829 naar 558. Wij gaan hiermee gestaag verder. Nog steeds dub ik over het openbreken van de spaarzekerhypotheek.
Ook heeft mijn man twee jaar geleden enorme sprongen gemaakt op salarisgebied.  De loonstijging werd verspreid over 3 jaar. Dit jaar was de laatste sprong, maar hij kan wel nog steeds verder groeien met jaarlijkse stappen.
Wat betekende deze wijziging voor jullie kasboek?
Omdat wij eigenlijk nooit royaler zijn gaan leven betekent het dat we meer sparen. In andermans ogen is dit misschien niet zo omdat ik 250 euro per maand budgetteer voor uitjes. Maar het kan en het zou zomaar ook veel meer kunnen zijn, maar dat doen we niet. Wat we de laatste twee jaar wel doen is luxer op vakantie gaan. En daar genieten wij enorm van.
Sparen jullie?
We sparen voor verbeteringen aan ons huis. Dit jaar en volgend jaar nog gaat daar veel geld naartoe. Daarna zullen we ook te maken krijgen met de studiekosten van onze oudste. Dit jaar is hij op 1 september net nog geen 18 jaar en daarom hoeven we nog geen studiekosten te betalen. Wij betalen de studie van de kinderen.
Daarnaast sparen we voor extra aflossingen, een andere auto en de rest gaat naar de buffer. De 50 euro spaargeld voor dochter is voor onkosten zoals laptop, fiets, skivakantie. Voor zoon is dat deze maand gestopt. Wij betalen zijn studiekosten van onze buffer.
Investeren jullie?
Zoals gezegd hebben wij geld in certificaten zitten.  En een beetje doen we aan crowdfunding.
Wat is jullie zwakke plek in de financiën?
Ik zou het niet weten. Misschien dat meestal een verbetering aan het huis duurder uitvalt? Misschien gaan we ook teveel uit eten en naar een dure kapper, maar alles is gebudgetteerd en kan ervan af.
Hoe zorgen jullie ervoor dat de inkomsten en uitgaven in verhouding zijn?
Wij leven eigenlijk al jaren hetzelfde. Geven niet abnormaal meer uit. We gaan wel eens vaker uit eten of naar een café, maar daar heb ik maandelijks 250 euro voor gereserveerd.Onze inkomsten zijn beduidend hoger dan onze lasten. Gemiddeld hebben wij een 2.600 euro per maand over.
Besparen jullie op bepaalde lasten?
Wij zitten in het tweede jaar van de zonnepanelen. Maar pas één afrekening gehad. Het maandbedrag van 99 euro is te hoog. Voorlopig laten we dat zo staan. Volgens de energiemaatschappij voldoen we met 65 euro, maar ik wil eerst de tweede afrekening hebben. Dat is namelijk één vol jaar. De woningverbeteringen worden zoveel als mogelijk door mijn man gedaan. Dat scheelt natuurlijk enorm in de kosten.
Op welke lasten besparen jullie liever niet?
Onze sportabonnementen zijn erg hoog. Dit komt met name door het sportcentrum van mijn man en ik. Wij gaan daar ook zwemmen en naar de sauna. Voor mijn gezondheid doe ik dat enkele malen per week. En onder begeleiding sport ik in groepsverband. Dat is duurder, ik weet het, maar voor mij enorm motiverend. Ook de kinderen hebben diverse sporten. Dat vind ik goed en dat blijft ook zo.
Onze zoon wordt dus zoals gezegd 18 jaar. Voor hem veranderd er veel. Eigen ziektekosten, geen zakgeld meer en ook voor kleding moet hij zelf opkomen. We willen dit een half jaar bekijken hoe het gaat. Samen hebben we alles uitgerekend en het moet lukken. Gaat het niet goed omdat hij ook stage moet lopen, zullen we bijspringen. Maar eerst moet hij het zelf gaan proberen.

Zitten jullie 1 lijn als het aankomt op de financiën?
Ja, we praten er veel over. Hebben samen dezelfde denkwijze hierin. Omdat het gewoon financieel goed zit willen we ook niets veranderen. Over de aflossingen wordt samen besloten.
Ons doel is het zoveel als mogelijk aflossen. We hebben nog 18 jaar om ons huis hypotheekvrij te krijgen.  De WOZ waarde is 300.000 euro.  We hebben nog een aflossingsvrije hypotheek openstaan van 114.000 en een spaarzeker hypotheek van 77.000 met een spaarpot van 36.000. Bij een jaarlijkse aflossing van 6.300 zijn we hypotheekvrij. We trachten echter meer af te lossen om eerder klaar te zijn. Met het bedrag dat we jaarlijks kunnen sparen moet dat geen probleem zijn.
Welke financiële tip zou jij de lezers van in10jaarfo willen geven?
Overzicht maken, krijgen en houden in je financiën. Zorg dat je alles bijhoudt wat erin komt en wat er uit gaat. Dat is het allerbelangrijkste.  Als je het weet kun je ernaar handelen.
Wil jij ook eens anoniem meewerken aan Moneymonday? Zeker doen! Meedoen is eenvoudig, stuur een mail naar info@in10jaarfo.nl en ontvang de vragenlijst in je mailbox. 

Eerder gepubliceerde Moneymonday verhalen lezen? Dat kan op de pagina Moneymonday!

  • Share:

You Might Also Like

5 reacties

  1. Die begrafenisverzekering blijft toch een dingetje, zelfs als je voldoende vermogen hebt om daar zelfs belasting over te moeten betalen....

    Blij dat ik daar nooit aan begonnen ben, aan die verzekering!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap dat ook nooit zo goed.. Verzekeringen zijn bedoeld om risico's af te dekken waarvan je zelf de financiële gevolgen niet kunt dragen. Dat lijkt me in dit geval geen probleem.

      Verwijderen
    2. Toen ik ging scheiden op mijn 50ste heb ik een begrafenisverzekering afgesloten omdat ik onvoldoende spaargeld had, mocht mij iets gebeuren.
      Hiervoor betaal ik € 104 per jaar. Stel ik word 90, dan heb ik 40 jaar x € 104 = € 4.160 betaald, terwijl het verzekerde bedrag flink hoger is. Ik snap de tegenstand nooit zo tegen een uitvaartverzekering. Ga hem zeker niet opzeggen, ondanks dat ik het nu financieel veel beter heb dan 10 jaar geleden.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor het inkijkje! Ziet er goed uit zeg. Ik heb even een vraagje over die jaarlijkse kosten en inkomsten. Je schrijft dat dit bestaat uit o.a. een winstuitkering een een resultaatafhankelijke uitkering. Is dit bedrag dan niet jaarlijks wisselend? Het valt samen met het vakantiegeld weg tegen de jaarlijkse kosten die je opvoert. Van welk bedrag ga je dan op vakantie? Die kosten zie ik dacht ik nergens terwijl je schrijft dat je graag luxe op vakantie gaat. Ik ben nieuwsgierig ;)

    BeantwoordenVerwijderen