Verplicht terugkomen op vrije dagen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - augustus 12, 2017

Werken in het onderwijs heeft voor mij vele voordelen. Zo geniet ik nu al 5 weken van een heerlijke zomervakantie. Toch zitten er ook wat nadelen aan. Vanaf volgende week gaan we weer langzaamaan beginnen met de voorbereidingen. Sinds 1 augustus werk ik nog maar 0,6 FTE i.p.v. 1 FTE. Dat zijn 2 werkdagen minder dus. Op de maandag en vrijdag ben ik vrij. Meer werken was voor ons geen optie. We willen niet dat Nikki fulltime naar de kinderopvang moet. We wonen nu 4 jaar in het midden van Nederland en onze families en vrienden wonen niet in de buurt en kunnen daardoor ook niet een keertje bijspringen met oppassen. En dat maakt het wel eens lastig...


Vrije dagen?
De maandag en vrijdag zijn mijn vrije dagen. Maar nu wil het geval dat er ontzettend vaak een studiedag, vergadering, ouderavond of iets dergelijks op een van deze dagen is. En dan wordt er van mij verwacht dat ik er ben. Zonder compensatie in geld of vrije tijd. Helemaal niets. En dat stoort mij een beetje. Ik ben immers niet voor niets minder gaan werken. En aangezien het wisselt per periode hoe vaak ik terug moet komen, is het ook nog eens ontzettend lastig om oppas te vinden. Volgende week start ik op vrijdag met een verplichte studiedag en de maandag erop is een verplichte vergaderdag. Daarna volgen mijn 3 reguliere werkdagen.

Wat zijn de regels?
Online valt gelukkig veel te vinden over verplicht terugkomen op vrije dagen. Gezien het grote aantal hits op google is het ook een onderwerp wat erg leeft in het onderwijsveld. Het belangrijkste wat ik daar in kan vinden is het volgende:

Normjaartaak
Naarmate een deeltijdbaan kleiner is, biedt de normjaartaak minder ruimte voor niet lesgebonden taken. Slechts binnen de ruimte voor niet lesgebonden taken kan een deeltijder worden verplicht – ook op lesvrije dagen – aanwezig te zijn bij vergaderingen of teamscholing. Als de ruimte binnen de normjaartaak wordt overschreden, kan aanwezigheid niet worden verplicht.


Zeuren..

Nu wil ik niet gaan zeuren over een enkele keer dat ik op mijn vrije dag terug moet komen, maar ik wil wel even kijken wat de verhouding is tot mijn normjaartaak met de uren die ik maak. Ik ben erg gedreven in mijn werk, maar uiteindelijk staat de stabiliteit in mijn gezin wel op 1. Ik ga het in ieder geval wel even bespreekbaar maken bij mijn leidinggevende. Misschien dat hij mee kan denken in een oplossing. Ik vind een goede relatie tussen werkgever en werknemer wel heel belangrijk en zal dit niet zomaar op de spits drijven. Maar een beetje in de gaten houden of er geen misbruik van gemaakt wordt, kan natuurlijk ook geen kwaad. In de jaren dat ik werk, heb ik al wel geleerd dat de enige die voor jouw rechten op komt, jij uiteindelijk echt helemaal zelf bent! :)

Ben jij verplicht om naar vergaderingen en/of studiedagen te komen op jouw vrije dag?




  • Share:

You Might Also Like

20 reacties

  1. Mensen probeerden wel iets met me in te plannen maar dat doen ze niet meer nu ze weten dat ik toch niet kom. Heel soms wissel ik mijn vrije woensdag met een andere dag als dat beter uitkomt. Gratis krijgen ze mijn tijd nooit. Kun je niet op zijn minst financiële compensatie eisen als je op moet draven binnen de verplichte norm?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, ik doe het ook niet. Ik wissel dan mijn werkdagen om maar snap dat dat bij jou geen optie is. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de gewerkte extra dagen bij jou niet vergoed worden. Voor niets gaa de zon op toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onbetaald werken! En verplicht ook nog. Ik krijg verplichte vergaderigen gewoon doorbetaald en anders kom ik niet. Zo kan ik wel 7 dagen per week werken aangezien ik ook in het weekend werk en dan steeds doordeweeks als ik vrij ben moet komen opdraven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wij moeten verplicht aanwezig zijn bij vergaderingen, die vallen buiten de openingstijden dus buiten ieders gewone werktijden. Geen vergoeding in geld of tijd. En we hebben per jaar 5 weken verlofdagen, jij geniet nu al 5 weken aaneengesloten van je vakantie, sorry, maar ik begrijp niet dat leerkrachten zoveel durven klagen. Ik ken meerdere leerkrachten persoonlijk en het valt mij op dat de meeste zoveel klagen, de enigen die niet klagen zijn de personen die ook in het bedrijfsleven hebben gewerkt, en dus uit eigen ervaring weten dat ze het als leerkracht heel goed hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, absoluut niet mee eens... Toen ik fulltime werkte, ging ik 's morgens 6.45 de deur uit, was ik 's middags 18.15 thuis en werkte 's avonds van 19.30 tot 22u, vrijwel elke dag. Zelfs zaterdagmorgen was geregeld voor school. 5 weken vakantie ken ik niet. 1e week stond in het tegen van nawerk, laatste week in teken van voorwerk, dan waren we echt met elkaar op school. De 4 tussenliggende weken deed ik thuis allerlei dingen alvast. Het percentage uitvallers is in het onderwijs niet zo hoog geworden door de hoeveelheid vakantie helaas :(...

      Verwijderen
  5. Ik werk steeds andere dagen. Als je me ergens bij wilt hebben zul je 300% uit betalen, en reiskosten vergoeden, en het moet een verdomd belangrijk iets zijn.

    Ik werk 5 dagen 10/11 uur plus reistijd. Of ik werk er 6 van 8/9 uur, plus reistijd. Ik krijg weekenduren, overuren en nachtelijke uren 200,300 en 300% uitbetaald. Mijn contract zegt 32 uur..

    Vriendin van me die in het onderwijs werkt komt wel werken op maandag, en is dan donderdags vrij. Dan maar een invaller.
    De basisschool tegenover mijn werk heeft altijd op donderdag 'gedoe' en niemand heeftbals vaste vrije dag de donderdag. Kan er ook niemand die parttime werkt steeds de pineut zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb dat toentertijd opgelost door mijn werkdagen eerst te verdelen. Bij ons waren ook standaard trainingen en zo op vrijdag. Dus zorgde ik dat dit iig een vast werkdag was.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik werk onregelmatig in de zorg. Overleg, bijscholing e.d. valt altijd Dior de week, en vaak op mijn vrije dag. Ik krijg de tijd van het overleg betaald. Maar dit betekent wel dat ik vaak 6 dagen p week op mijn werk ben. Wij hebben bijna alleen maar 6 urige diensten die uitlopen op 7 uur of meer. Ziekteverzuim en vaak tie moeten we zelf oplossen. Bijna iedereen werkt extra.
    Ik was in mei 3 dagen vrij en heb elke dag gewerkt vanwege een ziekmelding.
    Ik zal heel blij zijn wanneer ik alleen mijn contract uren werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zou het een optie zijn om je vrije dagen op een andere dag te pakken? Het is toch van de zotte dat je én verplicht én onbetaald de dag die je eigenlijk voor je kinderen zorgt moet komen. Ook maak je dan weer kosten voor kinderopvang.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gewoon niet heen gaan. Ik kom zelf uit het onderwijs en bij ons kwam nooit iemand extra op haar vrije dag. Dan moet de school de studiedagen maar anders plannen. Die zijn vaak op maandag en vrijdag zodat de kinderen een lang weekend hebben. Maar zitten de ouders daar op te wachten? Echt, het kost in het begin wat buikpijn, maar consequent blijven is het enige dat werkt. Succes ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn man had op vrijdag bij onze dochter thuis, en vaak werden er toch vergaderingen gepland. Mijn man had steeds aangegeven dat dat voor hem heel lastig was ivm het regelen van oppas. Toch veranderde het niet, en toen heeft hij onze dochter van 1,5 meegenomen naar de vergadering ;-) Dit hielp, de vergaderingen werden verzet naar een andere dag.

    Als je je uren niet terug krijgt, zou je ook niet moeten gaan, de mensen die full-time werken doen de vergadering toch ook in werk-tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het basisonderwijs kent een normjaartaak. 1659 uur per fre (fulltime baan). De uren voor studiedagen enzo vallen hierin. Je wordt dus wel betaald, maar kunt alleen niet zelf bepalen wanneer je werkt. Je kunt wel minder uren op andere momenten werken. Check de cao maar eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het basisonderwijs kent een normjaartaak. 1659 uur per fre (fulltime baan). De uren voor studiedagen enzo vallen hierin. Je wordt dus wel betaald, maar kunt alleen niet zelf bepalen wanneer je werkt. Je kunt wel minder uren op andere momenten werken. Check de cao maar eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik werk in het VO en ook daar is de jaartaak 1659 uur voor een volledige baan. De laatste 9 (school)jaren heb ik steeds volledig gewerkt dus was het nooit een issue. Van parttime collega's hoor je natuurlijk wel eens wat en ik heb (gelukkig) het idee dat er, in ieder geval op onze school, een kentering gaande is. Verplichte aanwezigheid op een vrije dag komt minder voor en wanneer het voorkomt valt er wat te bespreken. Tijd voor tijd hoor ik steeds vaker. Vanaf half december werk ik niet meer 5 maar 4 dagen, ik ga het zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wordt ook geacht te pas en te onpas terug te komen voor vergaderingen en cursussen. Deze worden niet extra uitbetaald maar die gaan van je reguliere werkuren af. Stel je werkt 3 uur extra ivm vergadering, dan mag je ooit een keer die 3 uur in vrije tijd opnemen.
    Dit lijkt goed geregeld. Echter de werkzaamheden die je in die 3 uur werdt geacht te doen moeten wel gedaan worden. Dus of je werkt je helemaal over de kop of je moet het in de vrije tijd doen.
    Zo is het overal wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pffff wat kunnen jullie zeuren zeg! Wees blij dat je (leuk) werk hebt. En is t niet leuk zoek dan wat anders. De vrije tijd die leraren hebben is in kantoorbaan onmogelijk en maar zeuren over werkdruk en salaris. Wat denk je dat al die vakantiedagen kosten. Ik begrijp niet dat iedereen zo kort door de bocht is. 300% anders kom ik niet. Pfff ze zouden werkweigering weer eens met ontslag moeten belonen. Bah ik vind ongemotiveerde werknemers vreselijk. Gaat t dan echt alleen om geld???

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Naar mijn ervaring zijn dit nadelen die aan part-time werken zitten. Als part-timer krijg je minder geld, maar er wordt ook meer flexibiliteit verwacht. Werk je onregelmatig, dan worden de full-timers als eerste ingepland. De gatenkaas die overblijft is voor de part-timers. Dit is ook zoiets.

    Ik het bespreekbaar maken en me niet te hard in bochten wringen om een oppas te vinden.

    Sterkte met de situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Is het niet zo dat je als leerkracht buiten de uren die je voor de klas staat nog een X aantal uren dient te besteden aan bv vergaderingen, studiedag enz, om zo aan je jaaruren te komen? Het lijkt alsof het onbetaald is, maar het is het eigenlijk niet. Je krijgt die uren al betaald in je vaste maandsalaris.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier gezegend met een super werkgever. Mocht een vergadering op mijn vrije dag vallen (wat vrijwel nooit voorkomt) dan krijg ik de uren (inclusief reistijd) gecompenseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jammer dat de aloude discussie weer gevoerd wordt in de reacties. Wij hebben een bestand waarin we berekenen hoeveel uur we moeten werken op jaarbasis, hoeveel uur er naar lesgebonden taken, professionalisering etc. gaan en wat er dan nog overblijft voor overige zaken. In dat document moeten ook die extra verplichte momenten opgenomen worden. Die moeten overigens in aug al bekend zijn voor het hele jaar. Ik moet zeggen dat het bij ons sinds we dit echt berekenen beter uikomt dan voorheen omdat iedereen nu in beeld heeft wat de daadwerkelijke uren zijn die gemaakt moeten worden. Als je bij de directeur geen gehoor krijgt dan misschien eens proberen via personeelsgeleding MR?

    BeantwoordenVerwijderen